Två kvinnor, två städer, två historier 8 mars 2013

soffanATT00076På internationella kvinnodagen.Marianne Lindgren och Satu Takkinen, Teater Vintergatan Piteå i samarbete.

Vi har alla samma historia av Dario Fo framfördes av Marianne.

Satu Takkinen längs Vintergatan, i en monolog om olika kulturer, om längtan efter kärlek och om möten med möss och människor.

”Kalla fötter” skriven av Satu Takkinen. Finsk. Svensk. Kosmopolitisk. Ägare av Sauna. Jobbar med Bilder, Ord och Gestaltning. Singel pingla som inte söker pumla. Född i Tammerfors. Gödd i Piteå. Mor Marjatta och Ilmari. Sisu. Sisu. Sisu. Satu. Konstpedagog, vinnare av Poetry Slam Norrbotten 2012.

”Vi har alla samma historia”., Marianne Lindgren född. Uppvuxen i en grön rondell. Där fanns allt roligt och spännande. Läste ”Fem” böckerna, Kitty och ”Min väg är din väg” som jag fick av farmor. Inte uttalad feminist utan stark humanist med vissa feministiska drag. Verksamhetsledare, vinnare av spermieloppet, mormor. Gör en egen bearbetning av historien ”Vi har alla samma historia”  Av Dario Fo, Nobelpristagare i Litteratur från Norra Italien, man.

satuATT00090

soffan