MIMkurs o Årsmöte i ATR Norrbotten i Teaterlabbet i helgen

michelI helgen har vi haft MIM (Pantomim) kurs med Michel från Malmbergsrevyn som är mycket kunnig i det. Kroppen är mimarens instrument. Utrycket är teater. Om det är en utgångspunkt kan resultatet se ut hur som helst. Alla kan jobba med Mim säger Michel oavsett hur vi ser ut och vilken kropp vi har. Man ska alltid utgå från den egna kroppen. Viktigt är när vi spelar teater,  ”att vi inte bara koncentrerar oss på talet utan att vi jobbar mycket med vad kroppen säger i rummet.”

mimgänget

Vi har också haft ATR:s årsmöte hos oss där vi var ca 20 per som samlats från hela länet för att bland annat diskutera verksamheten i föreningen. I styrelsen är nu Marianne Lindgren ordförande, Gudrun Wennström, årsmöteKottarna sekreterare, Jonathan Nilsson, Malmbergsrevyn kassör, Sofia Midbjer, Haradsrevyn Charissa Martinkauppi, Char da Mar och Sofia Midbjer, Haradsrevyn ledamot, Eva-Britt Tjernkvist, Ersnäsrevyn och Eva-Lena Björkman, Byakult som suppleanter. Håkan Lund och Birger Wennström revisorer.

Stort tack till Lasses och Connys år hos oss.

IMG_3058Conny har nu gått vidare och bor nu  i Stockholm där han lagar pendeltåg. Vi saknar honom oerhört mycket men är glad att han hittat annat intressant som han vill syssla med. Han kan dock inte låta bli att hälsa på, på Bröt när han är uppe på besök. Han började 1999 i Midnattssolsdrömmen och där minns vi honom för hans stora kliv på scenen och hans otroliga entusiasm i spelet. Han har sen dess utvecklats till att regissera både det ena och det andra under sina 8 år som Kulturarbetare i föreningen.

bild2Lasse har gått i pension från sitt jobb som b.la scenograf, skådespelare, vaktmästare, dramatiker mm mm. Dock har han inte slutat han är bara lite mindre på jobbet. Numera är det han som leder Minnenasteater och damerna älskar denna man. Han har varit med i vår verksamhet sedan 2000 när han deltog i föreställningen Kvarnen. Han har spelat allt från kompost till rektor. Han är också nu aktuell i samarbetet vi har med Hertsöteatern ”Det är något i pizzan.” Han har genom sina år i föreningen varit en otrolig stöttepelare för alla oss medverkande

Äntligen kommer Theres bli våran kollega i Team Bröt.

Från och med theres1 april (och det äääär inget aprilskämt) så kommer Therese Johansson att jobba som Kulturarbetare med inriktning mot barn och unga. Therese har i februari varit på utbildning hos Cirkus Cirkör som en inspiration i sitt nya arbete. Vi välkomnar henne och hoppas att vi ska kunna ge henne lite av våra erfarenheter och att hon ska smitta oss med sina unga fräscha tankar om teater och scenkonst. Hon har varit med oss snart i två år och jobbat med barngrupperna först tillsammans med Carro och sen på egen hand.

Det är så roligt att jobba med unga entusiastiska kollegor.

DorisPresentation av en ny medarbetare i projektet Clown i äldre och demensvården i Norrbotten. Madeleine Johansson alias Clownen Doris. Utbildad musikalartist på musikalakademin i Umeå från Piteå är hon. Har jobbat som showartist på Cypern. Jobbar som sjukhusclown på barnavdelningen på Sunderbysjukhus. Sjunger på bl.a bröllop och begravningar. På Western Farm i Boden kan du se henne på nått julbord, dock inte som köttbulle utan showande på scenen och på sommaren i en pangpang show/ Marianne alias Clownen Astrid.

Madde skriver i en blogg:  äntligen igång och jag fullkomligt Ä L S K A R det! Bara tanken på mitt jobb gör mig alldeles varm inombords. Sedan jag skrev sist har vi hunnit göra premiär på ett äldreboende i en by utanför Piteå och jag vågar nog säga att det var riktigt lyckat. Vi har dessutom avverkat 2 av 3 utbildningsdagar där vi presenterar vårt projekt, vårt mål och jobbar med lite improvisationslekar på ett äldreboende i Luleå. Nästa vecka ska vi tillbaka till äldreboendet i Piteå, men för att besöka en annan avdelning. Det ska bli spännande att se om det är någon skillnad att clowna mellan en demensavdelning och en vård- & omsorgsavdelning, och i så fall på vilket sätt de skiljer sig åt.