Rakt in i framtiden

From 7/6 har Bröts inspiratör Kjell Morin valt att lämna sin anställning på Teater Bröt, och söker sig till andra typer av utmaningar i livet (Sangis AIF).

Man…nen, myten, legenden.
Teater Bröts grundare, och mannen som så länge idogt arbetat för att ge Kalix medborgare teaterföreställningar att se på och medverka i, utbildat mängder av teaternyfikna och inspirerat så många.

Vi på Bröt kommer att sakna Kjell väldigt som kollega, inspiratör, naturkraft och medmänniska, och önskar honom ett enormt lycka till!

Sista chansen att se Kjell under sin Brötanställning blir under Kulturnatta, där han spelar under sopplunchen, är spelledare för teatersportcafeet, samt läser utvalda berättelser under ”I döda poeters sällskap”.

Kvarvarande kollegors löfte till Kjell – kampen mot väderkvarnarna fortsätter så länge vi bara orkar!:) Och det finns alltid en kaffekopp åt dig om du vill kika förbi.

Vem vet Bröt kanske samarbetar med Sangis AIF i framtiden.

I femton år har vi lyckats stå på egna ben med ett flertal anställda Kulturarbetare

affisch sommaren 2106Vi i Bröt är Är stolta över vårt arbete genom åren, vi har under lång tid varit en arbetsplats för kulturarbetare som kunnat utbilda och vara behjälpliga att utveckla amatörteaterlivet i Kalix i ett underifrån perspektiv. Vi har utbildat flera individer som idag driver egna projekt och de som medverkar i andra projekt än det vi i Bröt har igång. Det gör oss oerhört stolta. Vi har genom åren förkovrat oss själva inom scenkonsten och det kommer vi att fortsätta med trots knappa ekonomiska medel.

Vår verksamhet består för närvarande av:

Minnenasteater för äldre daglediga.

Glädjekällan – teaterinspiration med och för psykiskt funktionshindrade.

Barnteater – fyra grupper, avslutade för våren återkommer i höst.

Improvisationsteater- grund, fortsättning och avancerad.

Sjukhusclowneri, Utveckling av clown i äldre och demensvården i Norrbotten tillsammans med Lule Stassteater.

Föreställning på Vassholmen, Vita lakan och svarta affärer- det blir vår 20 föreställning på vår Kulturö.

En vandring bland Trolltyg och sagoväsen kommer också att gå av stapeln på Vassholmen i sommar.

”Minns ni” en föreställning som kommer gå på turné i länet, med Kjell Morin och Marcus Wallin.

Vi planerar också flera arrangemang inför Kalix Kulturnatta den 29 maj. Här kommer det att vara arrangemang från kl 12.00 till midnatt på Teater Bröts Teaterlaboratorium.

• 12.00 serverar vi Kultursoppa med nybakat bröd,
  • 12.30 Minnenasteateruppträder med en sketch, Minns Ni en föreställning med Kjell Morin och Marcus Wallin.
  • 14.00 Miniteater 3-5 år i föräldrars sällskap, prova på lite olika kläder, lekar osv
  • 17.00 Prova på Teater för dig mellan 6-8 år.
  • 19.00 Improcafé, hembakat fika och hembakade improvisationer på scenen.
  • 23.00 I Döda Poeters Sällskap, här får ni träffa olika poeters text i olika former. Lasse Johansson, Marianne Lindgren, Kjell Morin och Ewy Nilsson.

Akrobat och cirkuskollo i samarbete med alla ATRanslutna föreningar i Norrbotten 3-5 augusti.

Utbildning, utveckling och inspriation för företag och föreningar.

Och mycket, mycket annat…….

Vi som jobbar på Bröt idag är: Karolina Johansson, Kjell Morin, Theres Johansson, Marianne Lindgren och Lars Johansson (timanställd). Trainees: Marcus Wallin, Annie Savinen och Britt Smed

Trolltyg och sagoväsen

Trolltyg samlingNu har vi startat ett av sommarens äventyr på Vassholmen. Där vi ska gestalta nordiska mytologins sagoväsen i en sagovandring för alla intresserade. Gruppen ska själva göra sina masker, kläder, scenografi och rekvisita. Är du intresserad ring eller maila Carro.

MIMkurs o Årsmöte i ATR Norrbotten i Teaterlabbet i helgen

michelI helgen har vi haft MIM (Pantomim) kurs med Michel från Malmbergsrevyn som är mycket kunnig i det. Kroppen är mimarens instrument. Utrycket är teater. Om det är en utgångspunkt kan resultatet se ut hur som helst. Alla kan jobba med Mim säger Michel oavsett hur vi ser ut och vilken kropp vi har. Man ska alltid utgå från den egna kroppen. Viktigt är när vi spelar teater,  ”att vi inte bara koncentrerar oss på talet utan att vi jobbar mycket med vad kroppen säger i rummet.”

mimgänget

Vi har också haft ATR:s årsmöte hos oss där vi var ca 20 per som samlats från hela länet för att bland annat diskutera verksamheten i föreningen. I styrelsen är nu Marianne Lindgren ordförande, Gudrun Wennström, årsmöteKottarna sekreterare, Jonathan Nilsson, Malmbergsrevyn kassör, Sofia Midbjer, Haradsrevyn Charissa Martinkauppi, Char da Mar och Sofia Midbjer, Haradsrevyn ledamot, Eva-Britt Tjernkvist, Ersnäsrevyn och Eva-Lena Björkman, Byakult som suppleanter. Håkan Lund och Birger Wennström revisorer.