Clown i vården

Clown i äldrevården?!  Är Ni/Du intresserad ?

Hej, vi söker intresserade människor och boenden/dagverksamheter inom clownmedicinäldreomsorgen i Norrbotten.

Teaterföreningen Bröt i Kalix har beviljats ekonomiska medel för att starta ett pilotprojekt i Norrbotten med clown i äldrevården. Jag heter Marianne Lindgren och jobbar som Verksamhetsledare för Teaterföreningen Bröt i Kalix sen 2003 och som sjukhusclown på Lule Stassteater. Jag har ett tag nu studerat clown i äldrevården och har gått utbildning och varit på studiebesök med bl.a. Glädjeverkstan i Stockholm för att studera deras verksamhet. Jag har innan min teaterkarriär jobbat drygt 20 år i vård och omsorg.

Clown i äldre och demensvården finns i stor utsträckning i Stockholm, Göteborg, Norrköping etc. och även mycket ute i Europa.

Detta är ett projekt som vi ska utforma och med bl.a. hjälp av clowner som är verksamma i Norrbotten (men vi kommer också att utbilda flera) och de boenden/dagverksamheter som är intresserade av denna pilotverksamhet. Om det finns intresse så kan ni titta på vad detta projekt kan innebära för er så se i bifogade filer.

Vi behöver er som vågar prova något nytt.

Vår förening har jobbat med ett projekt “Minnenasteater” sen 2007 och som vi också kommer att sprida till andra kommuner i Norrbotten- ett projekt där man spelar teater utifrån äldre människors minnen våren 2015 startar vi i Luleå.

Info och kontakt, jag kommer gärna ut och informerar er.

Marianne Lindgren Verksamhetsledare
Teaterföreningen Bröt