Våren och sommaren 2015

…… ASTRIDKommer att innehålla, improvisationskurser, barnteaterkurser, turnéer, minnenasteater, clown, sommarteaterförberedelse, MIM, utvecklings jobb, pengasökande (det viktigaste), två sjuka män, kvinnofrukost, sopplunch. Förhoppningsvis en ny barnteaterledare, som ska på en kurs med Cirkus Cirkör i Botkyrka. Ett barn och ungdomsläger tillsammans med ATR Norrbotten med inriktning på Akrobati och Clown med ledare från Clowner utan gränser. och mycket annat. Tider kommer snart. Platsen för kurser är alltid Teaterlaboratoriet.

Så här nära varandra kan man bli under ett projekt så vi får en egen släkttavla.bild 2

bild

Clown i vården

Clown i äldrevården?!  Är Ni/Du intresserad ?

Hej, vi söker intresserade människor och boenden/dagverksamheter inom clownmedicinäldreomsorgen i Norrbotten.

Teaterföreningen Bröt i Kalix har beviljats ekonomiska medel för att starta ett pilotprojekt i Norrbotten med clown i äldrevården. Jag heter Marianne Lindgren och jobbar som Verksamhetsledare för Teaterföreningen Bröt i Kalix sen 2003 och som sjukhusclown på Lule Stassteater. Jag har ett tag nu studerat clown i äldrevården och har gått utbildning och varit på studiebesök med bl.a. Glädjeverkstan i Stockholm för att studera deras verksamhet. Jag har innan min teaterkarriär jobbat drygt 20 år i vård och omsorg.

Clown i äldre och demensvården finns i stor utsträckning i Stockholm, Göteborg, Norrköping etc. och även mycket ute i Europa.

Detta är ett projekt som vi ska utforma och med bl.a. hjälp av clowner som är verksamma i Norrbotten (men vi kommer också att utbilda flera) och de boenden/dagverksamheter som är intresserade av denna pilotverksamhet. Om det finns intresse så kan ni titta på vad detta projekt kan innebära för er så se i bifogade filer.

Vi behöver er som vågar prova något nytt.

Vår förening har jobbat med ett projekt “Minnenasteater” sen 2007 och som vi också kommer att sprida till andra kommuner i Norrbotten- ett projekt där man spelar teater utifrån äldre människors minnen våren 2015 startar vi i Luleå.

Info och kontakt, jag kommer gärna ut och informerar er.

Marianne Lindgren Verksamhetsledare
Teaterföreningen Bröt